Program humanitarny stworzony przeze mnie, a ściślej mówiąc jego realizacja pomoże dzieciom zrozumieć dzisiejszy świat- nauczy dzieci umiejętności rozwiązywania jego problemów. Dzięki realizowanym treściom ułatwimy najmłodszemu pokoleniu przejść do działań w kierunku poprawy sytuacji na świecie, w duchu przyjaźni międzyludzkiej, w duchu równości, tolerancji i pokoju. Program ten uczy przede wszystkim bezinteresownej pomocy drugiemu człowiekowi.
Program edukacji humanitarnej dla dzieci 6-cio letnich
Wstęp
Świat, w którym żyją nie tylko dorośli, ale i dzieci jest pełen wojen, niepokoju, przemocy, biedy i dyskryminacji. To całe zło niesie za sobą ból i cierpienie. Na to wszystko patrzą dzieci, które są bystrymi obserwatorami rzeczywistości. Nierzadko zdarza się, że te niczemu niewinne istoty zostają włączone w brutalność dzisiejszego świata i przeżywają rozpacz z powodu bezmyślnego działania dorosłych. Zadaniem placówek oświatowych jest wykształcenie u dzieci właściwych postaw moralnych i takich umiejętności, które będą oparte na humanitarnych przesłankach. Do najefektywniejszego kształtowania się w/w postaw jest najbardziej odpowiedni wiek wczesnoszkolny i przedszkolny. Wszystko, co przyjmuje dziecko do wiadomości w tym okresie życia, przeżywane jest bardziej emocjonalnie. To z kolei pozwala na osiągnięcie lepszych efektów edukacyjnych. To właśnie ten okres najskuteczniej kształtuje osobowość dziecka i jest źródłem prawidłowych postaw moralno- humanitarnych. Program humanitarny stworzony przeze mnie, a ściślej mówiąc jego realizacja pomoże dzieciom zrozumieć dzisiejszy świat- nauczy dzieci umiejętności rozwiązywania jego problemów. Dzięki realizowanym treściom ułatwimy najmłodszemu pokoleniu przejść do działań w kierunku poprawy sytuacji na świecie, w duchu przyjaźni międzyludzkiej, w duchu równości, tolerancji i pokoju. Program ten uczy przede wszystkim bezinteresownej pomocy drugiemu człowiekowi.
Autor: Justyna Potoniec
Masz prawo:
- czuć to, co czujesz (uczucia nie są ani dobre ani złe, po prostu są, nikt ci nie może narzucić co masz czuć)
- chcieć tego, co chcesz (nikt ci nie może narzucić tego, co ktoś chce)
- widzieć i słyszeć to, co widzisz i słyszysz, bo to jest rzeczywistością
- cieszyć się i bawić
- mówić prawdę
- popełniać błędy (na nich się uczysz)
- doceniać uczucia (potrzeby i pragnienia innych ludzi)
- mieć problemy i popadać w konflikty, jedne i drugie wymagają rozwiązania
Cele ogólne:
- przygotowanie dziecka do życia w społeczności w duchu tolerancji, przyjaźni międzyludzkiej, równości i poszanowania godności wszystkich ludzi
- rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych
Cele operacyjne:
- kształcenie świadomości przysługujących nam praw i obowiązków
- kształtowanie postawy empatii- dostrzeganie i nazywanie uczuć i przeżyć innych
- kształtowanie postawy otwartości na potrzeby innych- udział dzieci w organizowanych akcjach charytatywnych
- kształtowanie postawy miłości, życzliwości, opiekuńczości i odpowiedzialności w stosunku do drugiego człowieka
- kształtowanie umiejętności dokonywania oceny zachowań
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnego zdania oraz liczenia się ze zdaniem innych
- kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów bez agresji
- rozwijanie umiejętności współżycia i współdziałania z innymi
Rozkład tematyki do programu humanitarnego
- „O tym jak Jasio wyrwał Oli jej własną zabawkę”- obejrzenie scenki teatralnej, rozumienie przez dzieci pojęcia prawa do własności.
- dziecko rozumie znaczenie słowa własność
- zna i rozumie pojęcie prawo jak i bezprawie
- rozumie znaczenie słów prawo do własności
- rozumie, że nie wszystko musimy mieć
- wie, że stosowanie przemocy jest czymś złym, unika tego typu zachowań
- umie dochodzić do kompromisu dla osiągnięcia celu
- „Kto miał rację”- rozumienie przez dzieci prawa do ciszy i odpoczynku na podstawie opowiadania
- dziecko dostrzega zachowania pozytywne i negatywne bohaterów- dokonuje oceny postępowania
- rozumie potrzebę uznania prawa do ciszy i odpoczynku
- rozumie pojęcie pogwałcone prawo- wie, że chłopcy pogwałcili prawo nie uznając prawa do ciszy i odpoczynku swojego kolegi
- „Z wizytą u lekarza”- praca z obrazkiem, dostrzeganie i rozumienie przez dzieci prawa do leczenia
- dziecko wie, że każdy człowiek ma prawo skorzystania -w razie potrzeby- z usług lekarzy o różnej specjalności
- rozumie potrzebę leczenia wszystkich chorób
- rozumie potrzebę udzielania pomocy innym w razie potrzeby
- wie, że nikt nie lubi bólu, dlatego nie wolno zadawać nikomu bólu i cierpienia
- „Nowy kolega”- opowiadanie nauczycielki, uświadomienie dzieciom przysługujących im praw, dostrzeganie równych praw wszystkich obywateli naszego kraju
- dziecko respektuje prawo nowego kolegi do korzystania z biblioteki, świetlicy, teatrzyku i innych dóbr
- zna i rozumie pojęcie równe, takie same prawo
- zna i rozumie pojęcie prawo do nauki, kultury i sztuki
- „Nie czyń drugiemu co tobie nie miłe”- wykorzystanie sytuacji okolicznościowej, rozumienie potrzeby poszanowania praw drugiego człowieka
- dziecko dostrzega w otoczeniu i wymienia sytuacje sprawiające innym ból i cierpienie
- rozumie przysłowie „Nie czyń drugiemu co tobie nie miłe”
- wie, że ma prawo do życia bez strachu i bólu
- „Co cię smuci, a co cieszy”- swobodne wypowiedzi dzieci, rozumienie przez dzieci prawa do radości
- dziecko dostrzega, że ta sama sytuacja jednych rozśmiesza, innych nie
- wymienia sytuacje powodujące radość i smutek
- wie, że każdy może w indywidualny sposób postrzegać daną sytuację
- wie, że każdy ma prawo do radości i śmiechu
- wie, że nikt nie może narzucić nam tego, z czego mamy się śmiać lub z jakiego powodu mamy być smutni
- wie, że doprowadzanie innych do smutku jest pogwałceniem prawa do radości
- rozumie potrzebę obrony innych przed smutkiem
- „Nasze prawa i obowiązki”- burza mózgów związana ze słowami „obowiązek”, „prawo”, dostrzeganie i rozumienie przez dzieci niektórych praw i obowiązków
- dziecko potrafi wymienić poznane prawa jak i obowiązki (prawo do korzystania z dóbr kultury, nauki (szkoła, przedszkole), prawo do lekarza, prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej, prawo do zabawy i zabawki, prawo do radości, przestrzeganie wspólnie ustalonych zasad, pomoc słabszym, potrzebującym itd.)
- jest świadome swoich praw jak i obowiązków
- rozumie potrzebę uznawania praw jak i obowiązków
- „Pokrzywdzony Piotruś”- oglądanie bajki, dostrzeganie możliwości szukania pomocy w razie łamania praw przez innych
- dziecko dostrzega sytuacje, w której zostało złamane prawo człowieka
- potrafi właściwie zadziałać, zareagować by znaleźć pomoc
- wymienia osoby i numery tel. gdzie szukać pomocy (112)
- wie, że ludzie nie tylko mają prawa, ale i obowiązki
- „Dlaczego Kola jest smutny?”- praca z obrazkiem, uznawanie prawa do odmienności
- dziecko wie, co to znaczy, że ktoś jest odmienny
- wymienia i opisuje ludzi odmiennych (inna skóra, inna religia, inny sposób ubierania się, inwalidztwo, itp.)
- wie, że ci na pozór„inni”, tak samo jak my myślą i czują
- zna i rozumie pojęcie dyskryminacja
- uznaje prawa innych do tego, do czego my mamy prawo
- zna i rozumie słowo odmienność, tolerancja
- „Ja się z nim nie chcę bawić”- obejrzenie scenki teatralnej, kształtowanie postaw empatii
- dziecko dostrzega potrzebę bycia wesołym i szczęśliwym przez każdego człowieka
- wie, że sprawianie innym przykrości jest czymś złym
- rozumie potrzebę sprawiania innym radości
- wymienia sposoby zadowalania innych
- wymienia takie zachowania, które przynoszą smutek lub sprawiają przykrość (krzyk, bicie, zła mina, przezwisko, odtrącenie, nie podzielenie się czymś)
- „W domu Kasi, Basi i pani Ewy” - dostrzeganie różnic w obu rodzinach na podstawie obrazka, akceptowanie nietypowych, innych sytuacji
- dziecko dostrzega, że rodzina może mieć różny skład (opisuje skład rodziny) i różny status
- dostrzega, że są rodziny wielodzietne, i takie, w których rodzice nie mogą mieć dzieci
- wie, że istnieją dobre bezdzietne rodziny, które adoptują dzieci z domu dziecka
- rozumie potrzebę udzielania pomocy dzieciom z domu dziecka
- wie, że dzieci z domu dziecka bardzo pragną mieć prawdziwy dom i rodziców
- dostrzegają fakt, że inaczej nie znaczy gorzej
- „Dlaczego Asia nie chce prezentu”- akceptowanie przez dzieci ludzi o innej orientacji, wyznaniu w oparciu o opowiadanie nauczycielki
- dziecko wie, że każdy ma prawo do szczęścia
- dziecko wie, że każdy ma swój sposób na szczęście
- wie, że nie należy nikogo na siłę uszczęśliwiać
- dostrzega, że każdemu do szczęścia potrzeba jest czegoś innego i szanuje ten wybór (wegetariański sposób żywienia, wyznanie, sposób ubierania się, słuchanie danego rodzaju muzyki)
- szanuje wybór Asi co do wyznania
- „Pomocna dłoń”- rozmowy z dziećmi nt. zaobserwowanych sytuacji, doświadczeń, dostrzeganie i pielęgnowanie pozytywnych zachowań
- dostrzeganie i rozumienie potrzeb materialnych jak i psychicznych drugiego człowieka (po pożarze, powodzi, wypadku itp.)
- kształcenie potrzeby okazywania sobie wzajemnej pomocy
- wyrażania uczuć empatycznych w trudnych chwilach
- „Ja tu usiadłem pierwszy”- przezwyciężanie egoizmu, budzenie szacunku do ludzi starszych jak i niepełnosprawnych na podstawie wiersza „Jacek w tramwaju”
- dziecko zna i wymienia zasady kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
- uznaje potrzebę szacunku do starszych
- chętnie pomaga innym w potrzebie
- ustępuje miejsca osobom niepełnosprawnym lub starszym
- „Nie każdy ma na lody”- opowiadanie obrazka, rozumienie trudnej sytuacji materialnej kolegów, kształcenie pozytywnej postawy względem dzieci z rodzin ubogich
- dziecko dostrzega, że są dzieci, które mają wszystko, jak i tacy, którym brakuje nawet chleba
- potrafi wyrazić współczucie dla tej grupy ludzi
- rozumie potrzebę udzielania pomocy tym, którym jest gorzej
- wymienia sposoby na udzielenie pomocy bardziej potrzebującym
- włącza się w organizowane akcje humanitarne (góra grosza)
- „Co to jest Dom Dziecka?”- swobodne rozmowy z dziećmi, rozumienie problemów dzieci z Domu Dziecka
- dziecko zna i rozumie pojęcie Dom Dziecka
- wie, kto zamieszkuje Dom Dziecka
- wie, że mieszkańcy Domu Dziecka potrzebują szczególnej troski
- wczuwa się w problem mieszkańców Domu Dziecka
- ma miły stosunek do dzieci pokrzywdzonych przez los
- „On nie ma racji”- obejrzenie scenki teatralnej, kształtowanie asertywności dziecka
- dziecko wie, że każdy ma prawo do wyrażania własnych myśli, przekonań, odczuć, poglądów
- wie, że każdy może mieć- inny- swój pogląd na ten sam temat
- wie, że każdy ma prawo powiedzieć „nie” i że należy także znosić czyjeś „nie”
- wie, że nikt nie może nam narzucić tego, co mamy czuć w danej sytuacji
- „Ale głupek”- ćwiczenie pamięci w trakcie wspominania złych zachowań niektórych kolegów, powstrzymywanie dzieci od krytyki urażającej godność drugiego człowieka
- dziecko zna i wymienia zasłyszane obraźliwe określenia
- wczuwa się w sytuację osób obrażanych
- rozumie ból, jaki spotyka ludzi obrażonych
- zna i rozumie przysłowie „ nie czyń drugiemu co tobie nie miłe”
- unika obrażania innych, by nie naruszać godności drugiego człowieka
- „Kto to jest wolontariusz?”- oglądanie filmu, zachęcenie dzieci do pomagania innym
- dziecko zna i rozumie słowo wolontariusz
- wymienia sytuacje, które wymagają pomocy (po powodzi, po pożarze, po utracie pracy przez rodziców, przy nieuleczalnie chorej osobie- w niepełnosprawności, pomoc ludziom starszym i niedołężnym)
- wie, że każdego z nas może dotknąć podobna sytuacja
- podaje pomysły na sposób udzielania pomocy
- wyraża gotowość udzielania pomocy najbardziej potrzebującym
- „Kłopoty rodziny misiów”- praca z obrazkiem, umiejętność udzielania pomocy innym w trudnej sytuacji materialnej
- dziecko dostrzega problem w rodzinie misiaczków
- dziecko wychodzi z propozycją pomocy (różne sposoby) wyjścia z kłopotów w rodzinie misiów
- potrafi organizować się poprzez współdziałanie w zespole
- doprowadza własne pomysły do realizacji
- odczuwa zadowolenie z udzielania pomocy innym
- „Kłopoty przyjaciół misia Uszatka”- praca z obrazkiem, kształcenie poczucia potrzeby udzielania pomocy innym
- dziecko dostrzega problem przyjaciół Uszatka
- wychodzi z propozycją pomocy
- wymienia różne sposoby na rozwiązanie kłopotów
- potrafi organizować się poprzez współdziałanie w zespole
- doprowadza własne pomysły do realizacji
|